Saturday 15 December 2012

Review ~ Jamie Oliver's Food Revolution~

Woahh....Lepas tgk programe ni terus nak review ..tak tahan nak ckp pasal JO !! Haha.. FYI ni firstime aku tgk secara bersungguh2..Hadap betul2 tanpa berkelip2..Anak aku panggil aku bwt donno jer..Hehe..


Lepas aku tgk JOFR ni tetiba ada kesedaran dalam diri..Dan secara hormatnya aku respect kat dia tentang kesungguhan dia untuk membetulkan sesuatu yang baik..Sesape yang tak tgk meh aku citer serba sedikit ..


Dia ada pergi ke sebuah tempat yang dipanggil huntington kat America..Yang mana rakyat negara ni terkenal dengan OBES !! Dia cuba nak memperbetulkan cara pemakanan rakyat kat sana especially sekolah2 yang mana terlalu byk makanan proses daripada makanan mentah!..Yerla kanak-kanak patut dititikberatkan cara pemakanan mereka dari awal..I agree..Lepas tu dia cuba terangkan kat staff kantin kat salah sebuah sekolah tu....Sekolah tu hidangkan frozen food   mcm pizza, nugget, corn sosej, mashed potato.. etc..  Air pulak susu perisa coklat & strawbery..Tapi buah ada jugak tp budak2 tu buang jer..Semua orang tak setuju cakap dia..dia cuba bercakap dengan orang atasan tentang pemakanan yang tak sihat tu..Dia diberi masa 1 minggu untuk perbetulkan keadaan tersebut yang mana setiap makanan mempunyai nutrisi, sodium, kalsium, protein bla2 yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah..


Next morning dia cuba serve ayam panggang vs pizza makcik kantin! HAHA..Just a few kids yang selera dengan ayam panggang dia..Yang lain2 semua hadap kat pizza mokcik yang telah mengeras sejak semalam..Ternyata dia kalah..They all dah terbiasa makan makanan mokcik yang tak sihat tu..


Lepas tu pulak dia kena fitnah ngn press..Muka dia terpampang depan paper..Semua staff kat sekolah termasuk principal marah la..sebab situ ada tertulis dorang bodoh dan menjengkelkan..JO try perbetulkan keadaan dan dia buat press statement nak perbetulkan keadaam..See bukan senang nak buka minda orang tentang apa yang ada dalam minda kita..Taknk ikut sudah..huhu


Then 1 lagi kes..Dia berkunjung ke rumah salah sebuah family yang obes ..Memang semua anak2 dia pakai size XXXL!! Dari kecik sampailah ke besar ! Korang tau apa makanan rutin dorang??


Dalam peti penuh dgn berkotak2 pizza frozen! Corn sosej! Daging burger! Fries! Donut segera yang digoreng lepas tu celup pulak salam sos coklat! OMG... Memang giler! Dorang langsung tak pernah makan salad..Setiap hari mak dia asyik menggoreng semua makanan tu..Lepas kena bambu ngn JO..Mak dia menangis sambil cakap " I Killed Them! " Ha tau pong mokcik *SANGAT MENGINSAFKAN SAYA


Korang tau JO buat apa..JO pergi tanam kuali yang dia selalu goreng..Salah satu sebab dorang obes sebab kuali tu la khenn..Tanpa kuali tersebut dorang takle goreng2 semua benda2 kat atas..hihi betul jugak..Rumah aku saje dah ada 3 kuali..kena tanam jugak neh HAHA


Then JO tu ajar la mak dia cara nak masak makanan sihat..Dia rebus pasta..Pastu dia buat salad..Pastu entah la aku tak nampak sgt..Kiranya healthy food la..Dia goreng pon dengan Olive Oil.. huhu..harus praktikkan dirumah..JO jugak bekalkah banyak resepi kat mak dia untuk praktiskan di rumah..


So kesimpulannya aku bukanla nak ikut cara JO tu nak pergi kesemua sekolah pastu nak kondem2 apa dorang masak..Kang kena pelempang ada..


Kita sebagai wanita yang memasak tuk family haruslah memilih makanan yang sihat tuk memastikan mereka mendapat apa yang sepatutnya..Pheww giler solehah..Heee..Especially tuk anak2 kita..Dah la siang kita makan kat luar dah..Malam pon nak tapaw jugak?? Erkkk kdg2 terkena pada diri sendiri..Semua orang tahu mostly kedai makan kat luar tu semua taruk perasa yang tak elok untuk kesihatan..Kita masak sendiri kita tahu la sihat ke tak kan?? Elakkan ajinomoto..Sy gembira sampai sekarang ajinomoto tak berani masuk umah saya sebab saya dah pancitkan tayar dia..KAKAKA..Bukan arwah mama pernah cakap dia malu kalau benda tu ada kat umah..Nasib baik mama tak cakap "i Killed Them Too!" HAHA..So aku mcm dah terbiasa masak tanpa ajinomoto walaupun setiap kali shopping tangan ni gatal je nak isi dalam trolley..Hehe..Alhamdulillah saya masih kental dalam keadaan macam ni. T____T


Kebetulan masa tgk tadi aku baru suap nugget..Pastu suap kat anak jugak untuk bekpes kami..Erkk tercekik jup..Unhealthy tahu?? Lepas ni masak lempeng je..HAHA..Kadang2 boleh kott..bukan tetiap pagi hadap benda ni..Tapi kalau time kerje tu sama jugak hadap makanan kat kedai makan..So malam la kita nak makan benda sihat...Nak goreng gunala olive  oil..Takpun minyak jagung..Skrg memang aku tgh praktiskan guna minyak ni untuk goreng sayur tapi goreng ikan aku tetap guna minyak sawit !..Sama jugak kan tak sihatnya..hehe..Jangan sampai pergi tanam pulak kuali belakang umah..Kang jiran nampak dia cakap kita tanam periuk api..!! TERRORIST !! HAHA..Tak salah kot berbelanja lebih demi kesihatan kita sekeluarga..
PEACE!!




#lepas ni kena kurangkan MEMbaking! Sebab byk lemak & gula..! Hehe..Kadang2 takpe kottttt T____T






No comments: