Sunday 21 August 2011

Kebaikan Susu Ibu..

Hello mama!





Entry ni aku karang disebabkan kekecewaan aku (cewah) untuk meneruskan breast feeding to my baby..Lpas tgk anak kwn aku yang lebih kurang sebaya ngn Ameer aku tak dpt menyangkal lagi tentang anugerah Tuhan kepada semua ibu yang tak ternilai ni..Disebabkan Alya (anak kwn aku ) jugakla terdetik aku nk cite bab ni..

Since preggy lagi..aku dah tanam niat nak susu kan my baby hanya susu aku sahaja!!..Aku byk membaca tentang info & kebaikan susu ibu ni..Bagi aku masa tu aku mmg nekad nk fully bF bila dia lahir nanti till 2 years..
Sebelum Ameer lahir lagi aku dah prepare mcm2 tuk kendalikan BM (breast milk) ni..Antaranya aku beli Breast Pum (manual & elekrik) Storage Bottle..Storage Bag..(kononya nak bwt stock la) ..Breast Pad (kononnye air susu ku melimpah ruah la )..Tu semua tuk nak menunaikan hajat aku uhuk.. =(

Tanggal 29 April 2011..Ameer dilahirkan seberat 3.12kg..(alhamdullillah syukur Ya Allah )..Doc letak kat ats badan aku suh aku Bf dia..tp masa tu aku mana la reti dgn keadaan aku yang teramatla letih..Aku biarkan je Nurse bwk lari anak aku (tuk pergi cuci )..Aku pendekkan citer la ek..Lpas aku dipindahkan ke wad biasa..Aku pon tido..Masa tula Mak cik aku ( doc kat spital tu ) dtg lawat aku even bukan waktu melawat..dia tanya keadaan aku..dia tanya dah susu kan ke? aku ckp la 'belum'..Lpas tu dia ckp 'Eii tak boleh dila..dah lebih 5 jam awk kena susukan dia..nanti jadi pape susah..Pastu dia ajarkan aku cara3 nk Bf..Masa tu aku perasan susu aku tak kuar..Ameer pon mcm tak pandai nk lacth lagi..

Aku try marmet( kaedah tgn) tuk kuarkan susu tak boleh jgk..mmg frust gile..Aku pon dgn berat hati sudukan ameer ( tknk ajar pki teat sbb tkut dia confuse nanti) dgn FM ( formula milk ) Memang berat hati aku nak bg dia tapi dia mesti lapar sbb dari subuh sampai malam dia tak minum pape..!! ( Sian dia )

Smpi umah aku try pump pun tak boleh..Breast aku pon dah membengkak (sakitnya tuhan saje yg tau )..Aku pggl Mak Bidan tuk kuarkan susu..Ok alhamdullillah..Lpas hari ke-3 barula susu aku ade dan Ameer pon dah pandai minum..Tp aku diuji sekali lg Ammer kena kuning sampai bacaan tertinggi 332 ( tggi tu )..Dua kali aku masuk spital sbb kuning dan doc ckp truskan BF tuk ilangkan kuning dia..Aku pon teruskan Bf die even org sekeliling aku ckp topap FM sbb nak bg dia buang air lebih kerap tuk ilangkan kuning dia..Aku tetapkan pendirian aku taknk bg FM dah..

Tapi Ameer mcm tak puas susu bila dia dah msuk 1 bulan..Dia mcm tak cukup susu..my MIL suh topap FM..aku takmau..Aku try pump manual dpt tak smpi 1 oz..pump elektrik pon sama..Aku tahan lagi truskan DF (direct feed )..Dan masa tu sape2 ckp kat aku 'susu tak ckp tu' aku ase nak terajang je..huhu..Aku nekad nak truskan BF jgk..Tiap2 mlm dia nangis..aku hanya sempat tido 1 jam je tuk jaga dia tu pon gilir2 ngan hubby..Sampilah umur dia nak msuk 2 bulan..aku ckp kat hubby..' i give up..kita topap jela FM'..Sejak tula Ameer minum FM sampailah skrg..Mungkin bukan rezeki Ameer tuk aku susukan dia sampai 2 thn.

Dan barang2 tuk susukan dia tu aku dah jual semua..Aku taknk simpan lagi....tp aku redha jer..Alhamdullillah sampai setakat ni Ameer sihat..Walaupepun aku bersyukur sgt anak aku sihat dibawah lindungan Allah s.w.t..


Alya (anak kwn aku afzan ) dibesarkan dgn susu ibu =)

Bam bam nye..geraamm

tgk tu...comel pipi tu



Hadiff pon BF ( credit to mama hanim )



6 comments:

Cik Leez said...

aku pon sempat 4o hari je BF pastu dah tak kluar dahhh..

Unknown said...

sabar yea dila.. sy dlu terus campur.. izzah bf sy mlm n hari mgu je.. ms 15bln dia sdri xnak..

Hanim lala Azam Buck said...

x pe la d... yang penting ameer sihat walafiat.... aku ni pun x tau la.. hope so kuat la until 2 years.... ni pun da kais pagi makan pagi kais petang makan petang.. da try macam2 juga nih :(

Mrs Hafidz'joo'Din said...

Leez : Ko pon tak cukup susu ek..hurm senasib ngan aku..

Mrs Hafidz'joo'Din said...

Nurul Hanif : Takpela..Tap at least die dapat minum susu sy sampai 3bulan..Thanks =)

Mrs Hafidz'joo'Din said...

Takpe Nim..Truskan aje..Bukan sng nak fully Bf kat anak tau..Aku tabik spring ting tong kat ko hehe