Tuesday 27 November 2012

Resepi Crepe Durian Jarum Emas!

Salam Uolssss..!

Hehe..hari ni nak citer pasal crepe durian lagi..Tajuk takle blah kan..Entahla lately ni ada je idea nak buat entry baru..Kalau dulu bapak segala malas nak mengarang..Lagipun kedudukan meja sekarang ni amat sesuai untuk mem'blog' @ berfesbook! HAHA..Yerla kalau kat pejabat lama meja aku membelakang kan bilik BOS.. Kalau rasa hati kental sangat aku type laju2..Kalau rasa BOS tengah moody aku tak berani la..hihi..Sebab sudah beberapa kali aku mengkantoikan diri berFB..Tapi kalau kerja dah siap aku rasa tak salah kot..Heeeeee  *yakin bos takkan baca

Ok..back to the topic la..Nak share ngn korang durian jarum emas..Yerla sekarang kan orang duk sibok nak makan durian Musang King la..D24 la..Durian kawen la..Atau adakah benda yang aku senarai tu dalam kelompok yang sama? Aku pon taktau..tapi kalau nak beli sebijik memang kena korban money..money..Tapi sedap punye pasal orang sanggup je khenn..

Mula-mula masa aku balik kampung aritu aku pon taktau durian spesis apa aku makan tu..Isi dia kuning sangat tau..Pastu rasa dia lemak-lemak manis ..Walllahh telan air liuQ jup..Hehe..Rasa nak terbang ke kG sekarang jugak..! Abah aku cakap nama dia jarum emas..Spesis ini femes masa kami masa kecik..That means durian ni femes sebelum munculnya durian musang king..! Huhu..Abah aku cakap tahun ni dia menjadi sangat..Buah pon banyak..Wah untungnya aku jadi anak orang kg..Tak payah nak beli durian mahal kat luar tu..hehe.. *save bling3

Hurm bila durian dah banyak..rajin2 la buat crepe..Takde la rasa kedekut nak taruk isi durian dalam crepe tu..sebab selama ni kalau buat crepe taruk isi durian tu ckettt je sebab nk jimat..Durian yang kena beli ..harusla berjimat! HAHA..

Okla jom layan gambar syayeeee..


Antara sebahagian yang tersadai tepi rumah..Kalau kat bandar dah lama orang jual..heeee..



Waaaa....telan air liur khennnn...Hehe..Durian free memang best!



Ni buah yang aku bawak balik..Bapok besau..2.5kg maybe



Isi dia very the padat hokay! Barula tak rugi kalau beli yang byk ulas mcm ni! heee




Ni la hasilnye! Crepe durian jarum emas! best gilak!
 Ok ..kat sini aku nak share resepi nak buat crepe durian ni..Sebab kalau tgk kat internet macam2 cara kan? Memang ramai ujikaji yang dah dibuat oleh orang kita ni..bagus kan mempelbagaikan resepi..Senang orang mcm aku ni mengoogle je..kehkehkeh..

Tapi aku stick pada resepi yang ni je..Memang sedap dan yang penting betapa nipisnye korang buat dia susah nak koyak & tak melekat antara satu sama lain! Confirm! Try la yer kengkawan..Bukan susah pon..senang gila hokay!Tapi takyah la nak cari durian jarum emas jugak..Hehe...

Bahan-bahan

4 Sudu Besar Tepung Gandum
4 Sudu Besar Tepung Ubi
2 Sudu Besar Tepung Kastard
2 Sudu Besar Tepung Jagung
1 Biji Telur Ayam
1 Sudu Besar Minyak Masak @ Jagung @ Olive
2 Sudu Besar Susu Tepung ( Aku tibai susu anak aku punye) haha
1 @ 2 Sudu Besar Gula
Secubit Garam
Sedikit Esen Vanilla
Sedikit Pewarna Kuning 
Air 140ml ( ada orang letak 150ml) Ikutla mana sesuai

kredit to : Jom Masak FB 

Semua bahan di atas putar dengan senduk laju-laju,,Kalau boleh kelajuan tu jangan sampai kena saman dengan AES..HAHa..joking..Korang kacaula macam nak buat lempeng tu..Agak2 sudah cair boleh masak atas dapur guna kuali leper NON STICK tahu!


AMARAN KERAS !

Sebelum tu oles sedikit minyak atas kuali..oles tau jangan tuang! Oles minyak ni untuk mula2 je tau..Lepas tu tak payah pon takpe..Bagi kuali melekit2 gitu2 aje dengan minyak..pastu jangan tggu kuali panas pon takpe..Guna api perlahan je..terus je isi 1 senduk adunan tadi dan goyang2 kuali tu bagi adunan tu rata ke semua sudut..JANGAN guna senduk untuk meratakan adunan tu nanti permukaan crepe tu tak jadi..dia kedut2 mcm muka org tua..Eiyuwwww..HAHA..tapi betul ni tau.

Lepas tu bila dah masak tepi tu boleh la slow2 angkat crepe tu..Terbalikkan crepe tu ..Supaya bila nak lipat nanti permukaan yang cantik berada kat luar..Paham kan..

Untuk nak masak crepe seterusnya pastikan kuali tu tak panas..Kalau cara saya buat, saya angkat dulu dari api kuali tu then tuan 1 senduk adunan pastu goyang2 bagi rata..Lepas tu baru letak atas api..Kalau kuali panas adunan tu akan melekat tak sempat nak goyang bagi rata pon. Paham kan..Kesimpulannya bila nak letak adunan pastikan kuali tu tak panas sgt...Baru senang nk goyang bagi rata..



Inti

Buah Durian Opkos Lerrr ( nak superb cari durian yang mahal) haha..maintenance tggi resepi ni) Asingkan isi dia dan penyet2 guna sudu.
Whip Cream Non Diary - Putar samapi kental!

Lepas tu campurkan kedua-dua bahan inti diatas dan letak atas crepe then balut la mcm korang selalu tgk tu..bentuk bantal ke..bentuk batu segi empat ke..bentuk siput ke..Hehe..Itu mesti korang tau mana satu nak ikut kan..

Okla..harap2 paham la..Bukan susah sangat kan..Nak beli mahal kan..Dahla sikit..mahal plop! So buat la sendiri boleh jimat! Hehe..Cara kat atas tu cara aku selalu buat..Mungkin orang lain ada cara sendiri yang lebih senang ..Papepun ikutla..Hehe..

Bye..Gud Luck Uollsss!


No comments: