Monday 26 November 2012

Ikan Patin Masak PAIS!

Salam uolsss!

Ha? PAIS? Ape ke benda tuh? Nape macam pelik jer? Hihi.. Dunt worry ye kengkawan..Saya akan terangkan..saya? Arh lantakla..aku selalu sesukahati membahasakan diri ini.. ngeeeee..

Rasanya kalau orang Temerloh masak pais ni tak pelik pon..Dah memang makanan dorang pong..hihi..Termasukla aku..PAIS ni kalau nak masak dia sinonim dengan ikan patin..Orang Temerloh kalau tak makan ikan patin memang tak sah! Tapi rasanya ikan lain boleh jugak depends on tekak masing-masing..Ada sesetengah orang tak boleh blah dengan ikan sungai..Tapi bagi kami yang duduk tepi sungai ni kalau tak makan ikan sungai memang nak kena penerajang ngn bapak memasing ..HAHA..kejam kan? Heee..takde la sampai mcm tu..Gile ke apa nak tendang anak gara-gara tak boleh makan ikan? Itu paksaan namanya..Cis

Kebetulan pulak sekarang musim durian gugur..Lagi la bestnye menghadap PAIS..hehe..Ok PAIS tu ala-ala ikan patin yang dibakar dengan tempoyak+gula+lada+bwg merah + bwg putih+garam secukup rasa+ daun kunyit! Lepas tu balut ikan tersebut dengan daun pisang..Pergghh memang terangkat! Sesape nak pedas isi la lada tu banyak cket jgn sampai buasir sudeeee..kakakaka.

Weekend baru ni kitorang balik kampung..Memang durian tengah berlambak-lambak..Kalau aku ada lori dah lama aku bawak balik kuantan jual kat tepi highway! HAHA..Dasar mata duitan betul!..Lepas tu bila durian dah tak termakan acara buat tempoyak akan dilakukan..Buat banyak2..isi dalam tupperware kecik2..Then bila anak balik boleh terus songlap isi dalam beg tanpa rasa bersalah.. Kakakaka.. (tq abah)


  Jom layansss gambar ikan patin masak PAIS syayeee..


Ni gambar sebelum masak..Aku tak balut dengan daun pisang pon..malas nak turun bawah..heee..   


Gambar selepas masak...Arghh stresss..mengidam pulak!


 Malam ni nk repeat la..Hehe..kebetulan memang balik aritu dah beli ikan patin siap2 nak letak dalam peti...Hehe..

Okla..ada meeting jup g..bubuy!

No comments: