Thursday 29 November 2012

Cara-cara nak buat acuan kuih tako guna daun pandan..

Hari ni sambil tunggu kek masak..Aku belajar 1 ilmu yang berguna! yeah seronok hokay..! Sebab selama ni kalau aku nak buat kuih tu je mesti terbantut sebab tak reti nak buat acuan dia tu..Hukhuk..

Nak try & error sendiri malas..Bila dah belajar ngn kawan aku ni merangkap pesaing aku dalam dunia blog SINI rasa macam aku nak mencuba kuih itu sendiri termakbul..Dia ni sifu aku untuk buat kek..Hehe..Plus my hubby comot tu suka sgt dengan kuih ni..yeye..!! Lepas ni boleh jadi isteri mithali..hahaha..

Kuih TAKO..Come to mama bebeh..! Hikhik..rasa xcited nak buat..TAPI ada masalah la pulak..Mana aku nak cari daun pandan yang banyak..Nak pulak yang daun lebar-lebar gitu..Susah dow nak cari daun pandai kat sini..Kalau kat kg mesti aku dah rembat wan aku punye..Duduk kat kg best! Semua segala mak nenek ada..Amek je FOC tau! Kat sini semua nak kena beli..Kalau takde duet tak boleh veli tau! Mencik arh duduk sini..! tetiba je aku emo...... T_________T 

Okla jom kawan2 belajar cara-cara nak lipat daun pandan tu..Ishh malu la..Aku pon orang ajar ni nak ajar orang pulak..Mohon share ye My Fren !!! Hihi



Uolss mesti kena ada semua barang2 kat atas..Kalau takde takle buat! Heee


Tandakan kat daun pandan tu 1.5"


Ulang tanda tu sampai dapat 5x



Lepas tu korang gunting ikut tanda tadi sampai tulang daun tu je tau! Jangan gunting habis tahu!


Ha..Lepas tu korang pusing2 la sampai dapat petak segi empat sama


Yeah! Siap! Comel kan walaupun bentuk tu tak jadi sangat..Pandai2 la korang adjust kasi cantik nanti..Nak kemas stapler la daun tu..Tangan sape la cantik sangat tu..Heeeee


Ni aku nak share resepi kuih tu..

Bahan-bahan

  • Lapisan bawah:-
  • 30gm tepung Hoen Kwee
  • 90gm gula
  • 300ml air
  • 6-8 biji sengkuang - dibersihkan dan dipotong dadu
  • Lapisan atas:-
  • @270ml santan
  • @20gm gula
  • @20gm tepung beras
  • @secubit garam
  • Daun pandan atau bekas2 kecil sebagai acuan

Cara-cara

  1. Masukkan semua bahan untuk lapisan atas kedalam periuk. Masak atas api perlahan, kacau hingga pekat.
  2. Masukkan sengkuang, kacau rata dan masukkan kedalam acuan.
  3. Masukkan semua bahan untuk lapisan atas, kacau atas api hingga pekat dan masukkan keatas lapisan pertama.
  4. Biarkan sejuk dan hidang.
@kredit tu My Resepi

 
Try la korang! Buat sendiri lagi puas makan..Kalau beli dapat sikit jer..Kalau kita buat mesti jadi lagi sedap! Yeyeh!!!

No comments: