Tuesday 9 April 2013

Resepi Popia Nestum

Salam..Hai dah lama tak update..Mood memblog dah ke laut..owner blog ni macam ni la..kalau time rajin tu dalam sehari sampai 3 entry sehari publish..Kalau mood ke laut tu 3 mggu berturut2 tak hapdet..huhu..ikut suka hati haku la =)

Minggu baru ni aku mencuba 3 resepi baru..woaahhh tak menahan..nak cakap ekau rajin gilos la sampai 3 resepi..hehe..Bukan aku saje je nk hilangkan boring ..Bila time papa dia keje weekend aku mula la macam melukut ditepi gantang..huahuahua..takde kena mengena kan..Ok joking..LOL

Jom aku share gambar dgn resepi sekali..Resepi ni aku amek ngn officemate aku..Kak Ita..Aku pon ikut jerla arahan..Senang jer..gulung2..gunting2..goreng2..goncang2..HAHA..macam kena kan..So aku namakan dia 4G..ngeeeee  

Untuk pengetahuan korang semua..ceh..kudap2 ni dah jadi febret laki aku siap suh repeat lagi..Ewah2 sdapnya merequest! Tapi yang lemahnya bila si kecik tu turut jadikan kudap2 ni febret dia...ni yang mama lemah ni bila bagi makanan yang ada unsur2 habuk ni..manis pulak tu..alamatnya semut menyengih jerla..adoyaiii









Boleh dijadikan kueh raya kan..Kali ni aku nak tepek resepi dia..So sape2 nak buat amek jer..

 RESEPI POPIA NESTUM

Bahan-bahan
1- Kulit popia yg besar
2- Nestum
3-Gula kastor agak2 la nak manis tahap mana
4-Air 1 sudu ( untuk gam kulit popia yang dah digulung)
5- Horlick ( Kalau suka letakla..sy tak suka)

Cara2
1-Gulung kulit popia dengan lidi satay..tp jangan gulung rapat2 sgt nanti tak masak sgt bhgian tengah yg tebal tu..Bagi dia rongga2 cket..Lepas tu gam dengan air pd hujung kulit popia tu
2- Gunting serong2,, then goreng hingga kekuningan
3. Blend nestum dengan gula.
4- Masukkan nestum yg dah blend dalam balang..Masukkan jgk popia yang dah goreng
5- Then Goncang2!

Makan la setakat yang mampu..Selamat mencuba hokay!

3 comments:

jajasyakirin said...
This comment has been removed by the author.
jajasyakirin said...

tq 4 da recipe ;-)

Mrs Hafidz'joo'Din said...

sama =)