Thursday 15 May 2014

Bila Tiba Hari Ibu

Assalamualaikum & Hai..



Baru-baru ni semua orang update status "Happy Mothers Day". Aku memang dah lama lupa tarikh keramat tu.. Sedar je dah sampai masa tu. Setiap tahun aku pendam perasaan tu sejak mama dah pergi mengadap ilahi tahun 2008. Masa tu boleh dikatakan aku dah besar 22 tahun. Baru habis belajar di kuantan dan tengah study safety di Melaka..Masa di melaka lah kali pertama dan terakhir aku sambut mother's day. Aku beli baju untuk mama dengan duit elaun masa study tu. Bila dah beli terasa puas sebab dapat beli. Bila beli je mama tak suka kaler tu..Aku beli yang jenis colourful..Yerla kali pertama beli mana aku tau taste dia.. Dia mintak tukar kaler gelap. So aku tukar kaler gelap..Lepas tu dia selalu pakai baju tu.. Bangga dia pakai baju aku bagi. Dengan duit aku sendiri walaupun duit elaun study. 



Bila dah kerja dah dapat gaji aku tak sempat nak belanjakan duit gaji kat dia. Dalam hati terasa ralat sangat tapi aku syukur Tuhan bukak hati aku nak beli baju tu masa aku study 6 tahun lepas. Kalau tak sampai bila-bila aku rasa ralat sebab tak pernah sambut hari ibu. Kenangan tu boleh aku cerita dengan laki aku. Aku pernah sambut.. pernah dulu.. pertama dan terakhir...........



Lepas 6 tahun lepas aku terus lupakan tarikh tu. Bila berlaku hari tu aku keraskan hati. Buat-buat tak tahu.. walaupon dalam tv dan radio tak putus lagu berkisarkan lagi ibu. Lebih-lebih lagi lagu mamat exist. Sumpah! Hati aku sebak. Tapi apa aku boleh buat. Aku diamkan aje. Diam lebih baik daripada menangis. Kalau dalam tv macam-macam siar cerita hari ibu..semua sedih2..Aku malas nak amek port sangat. Tengok jerla..



Tapi baru ni bila balik Kelantan rumah mentua. Perasaan tu datang semula.. Perasaan tu datang sendiri. Dia macam menusuk dalam hati aku. Gara-gara seluar febret aku koyak kat kaki. Getah cerut dia dah cabut. Dah berbulan-bulan aku letak pin sebab nak cerut kan bhgian kaki dia. Tapi bila Mak mentua aku nampak dan jahit..Aku rasa happy dan sebak sangat..Kecik bagi korang sangat ber erti bagi aku. Kalau dulu seluar koyak ke apa ke mesti campak kat mesin jahit..Mama akan jahit. Dari abg sampai ke adik. Sama.



Lepas solat jemaah malam tu..Masa berdoa aku dah teresak-esak menangis belakang suami aku. Dia peluk aku. Aku takle tahan. Bukan niat aku nak buat dia sedih. Sesungguhnya aku sangat rindu. Aku nak sambut macam orang lain. Aku nak mak aku gembira macam mak orang lain. Aku nak beli kek..hadiah..Aku nak buat tapi aku tak sempat. Dah terlewat bagi aku untuk buat semua tu. 



Sekarang mak mentua aku dah kembalikan perasaan tu. Perasaan ada mak. Dan disayang oleh mak.Suami aku beruntung ada mak yang sangat penyayang. Tak pernah berhenti risaukan semua anak-anak dia. Kadang-kadang aku cemburu dia masih ada mak yang tanya dah sihat ke belum. Pasal kes mata baru ni..Mak dia ada cakap kalau mata dia elok dia nak derma untuk anak dia. Sebak aku. Pengorbanan mak memang tak dapat ditandingi. Dulu bila takde mak..Perasaan rendah diri tu memang ada. Kalau pergi kenduri mesti rasa tersisih. Tapi sekarang aku rasa bersyukur Tuhan dah kurniakan aku mak mentua yang baik hati macam mama. Tuhan dah ambil mama tapi dia memberikan aku mak mentua yang sangat penyayang. Terima kasih ma. Selamat Hari Ibu. 




Buat mama.. Takkan henti rindu kami, takkan henti kenangan kami..takkan henti sayang kami. Takkan terbalas jasa mama terhadap kami empat beradik. Semoga mama aman di sana dan doa daripada kami inshaallah takkan putus selamanya. Akan kami kenalkan siapa Mama buat cucu-cucu mama yang belum sempat kalian bertemu. Ameer kenal mana kubur makwan dia.Dia tahu Makwan dia terbaik untuk mama dia. Missed U Mama! AL- FATIHAH........................................


No comments: